دانستنیهای مفید فرش(اگر قصد خريد فرش را داريد)
نمونه کار 3 نمونه کار 2 نمونه 1
شما هم کافیست فقط یک بار از خدمات قالیشویی فرهی استفاده کنید
تخفیف ویژه 10 درصدی
متخصص در شستشوی انواع فرش ها

دانستنیهای مفید فرش(اگر قصد خريد فرش را داريد)


اگر قصد خريد فرش را داريد، بخوانيد


باستان‌شناسان و متخصصان اعتقاد دارند تاريخچه بافت و توليد فرش در ايران به دوران صفويه برمي‌گردد. پژوهشگران معتقدند که قرن ۱۶ و ۱۷، آغاز شکوفايي هنر فرشبافي در ايران بوده است. جنس نخ بيشتر فرش‌هاي قديمي ايراني از پشم بوده اما محققان چند نمونه خيلي قديمي از فرش کاشان را کشف کرده‌اند که با نخ ابريشم بافته شده است. بد نيست بدانيد حدود يک‌سوم فرش‌هاي دستباف کل دنيا در ايران بافته مي‌شود و ۳۰ درصد از بازار صادرات فرش دستباف در دنيا، در دست کشور ماست. با اين مقدمه حتما متوجه موضوع اين گزارش شده‌ايد؛ بله، فرش! اگر مي‌خواهيد فرش بخريد يا تصميم داريد فرشتان را عوض کنيد، بهتر است قبل از اين کار نکته‌هايي را که براي خريد يک فرش خوب لازم است، بدانيد.
 
۷ نکته درباره ايمني و سلامتي فرش
معمولا جنس نخ فرش‌هاي دستباف، ابريشم و پشم و جنس نخ فرش‌هاي ماشيني، پولي‌پروپيلن و نايلون است بنابراين مي‌توان گفت فرش‌هاي ماشيني به راحتي روي سنگ و سراميک سر مي‌خورند اما فرش‌هاي دستباف نه! به همين دليل اگر در خانه‌تان، سالمند يا کودک داريد، بهتر است فکر خريد فرش ماشيني را از سر بيرون کنيد چون در غير اين صورت امکان سر خوردن اين گروه افراد روي فرش و شکستگي احتمالي دست و پايشان وجود دارد.
در بافت فرش ماشيني از الياف مصنوعي استفاده مي‌شود بنابراين ممکن است در شما يا ساير اعضاي خانواده‌تان حساسيت ايجاد کند. براي جلوگيري از اين مشکل به سراغ فرش‌هاي دستباف برويد.
فرش‌هاي تزئيني و فانتزي با پرز بسيار بلند که به تازگي وارد بازار شده‌اند، مي‌توانند به سادگي گرد و غبار را داخل خود جمع کنند. به همين خاطر اگر سابقه آسم و آلرژي داريد بهتر است اين فرش‌ها را نخريد يا حداقل آنها را در اتاق خوابتان پهن نکنيد. 
اگر بودجه کافي براي خريد فرش دستباف نداريد، بهتر است براي جلوگيري از سر خوردن‌ فرش ماشيني روي سنگ و سراميک، زير آن سُربس بچسبانيد. 
بد نيست براي اطمينان بيشتر از سر نخوردن فرش روي سنگ و سراميک، قسمتي از آن را زير پايه‌‌هاي مبل يا کاناپه قرار دهيد اما حواستان باشد که هيچ‌وقت پايه‌هاي تخت را روي فرش نگذاريد چون تخت سنگين است و خيلي زود باعث از بين رفتن فرشتان مي‌شود. مي‌توانيد با انتخاب قاليچه‌هايي کوچک براي اتاق خوابتان، از مشکل قرار گرفتن فرش زير پايه‌هاي تخت، خلاص شويد. 
هرچه ميزان تراکم فرش‌هاي ماشيني بيشتر باشد، تعداد گره‌هاي آن بيشتر و در نتيجه فرش محکم‌تر است. گرد و خاک و آلودگي چنين فرش‌هايي درون تار و پود كمتر جمع مي‌شود و براي افراد مبتلا به آلرژي که نمي‌توانند فرش دستباف بخرند، انتخاب بهتري هستند.
فرش‌هاي ماشيني به خصوص آنهايي که درصد نايلون بالايي دارند، به راحتي مو، آلودگي و خرده‌ريز‌هاي ديگر را در خود جمع مي‌کنند اما فرش‌هاي دستباف مو و آشغال را به خود نمي‌‌گيرند و باعث آلودگي خانه‌تان نمي‌شوند.
 
۳ نکته درباره ارگونومي فرش
الياف مصنوعي به کار رفته در فرش‌هاي ماشيني باعث خشک و خراشيده شدن پوست کف پا مي‌شوند. ضمن اينکه پوست حساس نوزادان نوپا و آنهايي که چهار دست و پا راه مي‌روند، در اثر تماس با الياف مصنوعي اين فرش‌ها، خشک و حتي ترک‌ترک مي‌شود. بهتر است در صورت امكان فرش دستباف بخريد و اگر هم نمي‌توانيد، با دمپايي طبي روي فرش‌هاي ماشيني راه برويد تا پوست پايتان آسيب نبيند. در جاهايي از خانه که کودکتان رفت‌وآمد دارد، پارچه‌هاي نرم و نخي روي فرشتان بيندازيد.
پشم و ابريشم به کار رفته در فرش‌هاي دستباف باعث نرمي، ظرافت و لطافت اين نوع فرش‌ها مي‌شوند بنابراين اگر روي فرش دستباف بخوابيد به هيچ وجه دچار گردن درد يا کمردرد نمي‌شويد در صورتي که ماهيت خشک فرش‌هاي ماشيني باعث مي‌شود پس از ساعاتي خوابيدن روي آنها، احساس کمردرد يا حتي گردن‌درد بکنيد. 
پشم و ابريشم طبيعي که براي بافت فرش‌هاي دستباف استفاده مي‌شوند، خاصيت دفع گرما در تابستان و دفع سرما در زمستان دارند. كساني كه فرش دستباف دارند، مي‌دانند در تابستان كه روي فرششان راه مي‌روند،‌ خنکي و در زمستان گرماي پشم و ابريشم را احساس مي‌كنند ولي فرش‌هاي ماشيني اين ويژگي را ندارند.
 
۴ نکته درباره سلامت روان و فرش
اگر خانه‌تان کوچک است، بهتر است فرشي با رنگ روشن و طرح خلوت انتخاب کنيد تا حجم بيشتري به فضاي داخلي منزلتان بدهيد. استفاده از فرش‌هاي تيره و شلوغ، باعث گرفتگي فضا و ناآرامي محيط خانه مي‌شود. 
فرش‌هايي با طيف رنگي آبي، سبز، صورتي و ليمويي مي‌توانند بهترين گزينه براي اتاق خواب شما باشند و هنگام خواب برايتان آرامش فراهم کنند.
آشپزخانه محل مناسبي براي فرش‌هاي لوکس و دستباف نيست، براي اينکه بعد از هر بار پاشيدن روغن يا ريختن غذا روي فرشتان عصبي نشويد، براي آشپزخانه‌تان قاليچه‌‌هايي کوچک انتخاب کنيد تا شست‌وشو و نظافت آنها راحت باشد.
براي خانه‌هاي جنوبي و خانه‌هايي که نورگير کمي دارند هم بايد از فرش‌هايي با رنگ روشن و طرح خلوت استفاده کرد تا انعکاس نور روشن فرش باعث بهتر شدن روحيه و جلوگيري از ابتلاي شما به افسردگي در فضاي تاريک و دلگير خانه شود.
 
 

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






تضمین کارها کیفیت و تجربه